2009-10-02

Damson



Jag får härmed lov att presentera Damson! Liksom Ishbel är Damson designad av fantastiska Ysolda, och även detta mönster kan jag varmt rekommendera! Det är en otroligt lättsam och skön stickning. Man behöver inte titta på mönstret mer än i övergångarna och sedan flyter det på av sig självt, men blir inte precis tråkigt. Perfekt tv-/sällskapsstickning, och sedan blir den ju så vacker... och ligger perfekt över axlarna alldeles av sig själv.



Dessvärre måste jag fortsätta med att berätta om just min Damsons olyckliga öde. Sonen ville ligga och gosa med den (förståeligt, angoretten är ljuvligt mjuk - inte minst efter blockning), och när jag tyckte att det var nog tog jag liiite för hårt i den. Knak var vad Damson tyckte om det. Och där gick den rätstickade kanten tvärt av. Suck.



Annars kan jag varmt rekommendera även garnet, dvs angorett, samma garn som i förra inlägget. Men man ska alltså vara försiktig med det, och gosa mycket med det. Fast man nyser en del när man stickar det, och kläderna blir täckta av ett fint lager ludd... och det är det värt! Jag har förresten precis så mycket garn kvar så att det inte räcker till en Damson till. Stickor nr 4, KnitPro Harmonie Wood som alltid, var vad jag stickade med.

Och förresten. Jag lyckades laga kanten med en så gott som osynlig lagning. Slutet gott, allting gott. Trevlig helg!

5 kommentarer:

Dödergök sa...

Vad fin din damson blev, jag har varit lite skeptisk till den av det jag sett på ravelry men din är ju superfin. Som en stor mysig rosa blomma!

Sunna sa...

Underbar, jag måste lära mig att sticka sjalar, har fortfarande inte gjort någon med mönster, den här gilla jag skarpt

helena sa...

Den här är nog en av de snyggaste du gjort, eller jag vet inte! Skitsnygg i alla fall! En sådan skulle jag också kunna tänka mej att få!
Trevlig helg på er också! Krama H!

Beata sa...

Jättefin var den!

Karin sa...

åh jag är kär! vill också göra en, nu! kram