2009-09-29

Äppelmössan och nya projekt



Äppelmössan med larv som jag lovat sonen är äntligen klar. M & K Eco Babyull är verkligen underbart att sticka med. Jag avskyr att sticka med 3 mm tunn och 40 cm kort rundsticka (i det här fallet Drops metallrundsticka), men det uppvägs faktiskt mycket av garnet. I slutet fick jag ju sätta över eländet på strumpstickor istället, vilken lättnad... måste nog skaffa mig fler KnitPro-strumstickor modell längre, så att de går att använda även till lite större saker. Edit: Mönstret kommer alltså från Marks & Kattens.

Maken reagerade förresten på färgen. Det är ju inte riktigt rött garn, utan det drar väldigt mycket åt rosa. Men vad sjutton, det finns väl ingen lag heller som säger att pojkar inte får ha rosa? Som hans ögon tindrade när han såg mössan uppstickad hos Lena på Nystvindan så fanns inget annat alternativ än att han skulle få en sådan.



Några nya projekt har aldrig skadat någon, eller hur?

Först ut Damson. Ännu en Ysoldasjal, den här gången stickad i mörkcerise angorett inköpt för ungefär en evighet sedan. Garnet är mysigt att hålla på med och underbart mjukt (så jag kunde inte låta bli att beställa ett par härvor till... färgerna får ni se när jag fått hem dem!).




Urbanite är ju inte något riktigt nytt projekt, men den får vara med i den här samlingen ändå. Trevligt och intressant mönster, men inte precis något att sticka framför en film... inte framför någon BRA film i alla fall. Nä, här fodras nog en bra ljudbok, eller olyssnade sommarprogram kanske?



Det återstår att se vad som blir klart först. Om jag inte börjar med något helt nytt projekt...

12 kommentarer:

Torsvids-Lasse sa...

Hejsan! De var en kul mössa o jag förstår om sonen är förtjust i den. Inte tycker jag att färgen på något sätt skulle vara tjejig. I slutet av oktober är det dags för klippning av Lukas, Freija och Signe. Hoppas du kan vara med. Kram!

Sunna sa...

Jag bara älskar mössan, så underbar, du har en riktig affärside

Ullfull sa...

Vilken läcker mössa!! Den hade min son gillat när han var liten!! Strunta i tjej- o killfärger!! Mössan rockar!!

BiZen sa...

Fullträff! Det här är den absolut finast och underbaraste mössa jag någonsin sett! Förstår att ögonen tindrar på din son, det gör mina också!//BiZen

Mia stickar sa...

Så jätteläcker mössa!

helena sa...

H kommer att vara jättetuff i den mössan. Färg o modell är perfekt!
Jag förstår inte hur du hinner med allt. Men nog är det fina saker du har på gång. Jag blir inspirerad, men tyvärr så har det inte blivit av att jag skaffat mej nåt handarbete. Vet inte riktigt vad jag ska göra. Kram till er allihop!

Emilia sa...

Vilken störtskön mössa!

Garntrollet sa...

Vilken jättefin och rolig mössa! Vilket barn skulle kunna motstå den?

Färger till barn spelar ingen roll, det är bara sociala konstruktioner som vi vuxna upprätthåller (rosa till tjejer, blått till killar). Huvudsaken är att barnet gillar färgen.

garnlivet sa...

Vilken läcker och söt mössa !!

Sirenen2000 sa...

Dette er en kjempeflott lue.
Håper du fortsetter å designe :O)

Janette Millbom sa...

Verkligen söt äpplemössa!!! Du har inte beskrivningen drällandes någonstans? ;-)

Anonym sa...

Å, superfin mössa! Jag är kär!