2009-06-12

Vita Silke-Tweed-koftan

Nu är den klar! Tjoho, vad jag är glad (och får man säga nöjd och stolt?)! Här kommer några bilder, och förresten är det svårt att ta vettiga bilder själv, men håll till godo!



Koftan är alltså stickad efter ett Dropsmönster (LÄNK), samma som jag stickade den här efter. Den här gången har jag bytt ut spetsmönstret mot ett bladmönster som jag hittade i Sticka Mera (hade otrolig tur och hittade ett ex på Akademibokhandeln när den var slut hos alla nätbutiker).

Jag hade otrolig tur med mönstret på så vis att det stämde perfekt med alla avmaskningar och minskningar för halsen. Även i sidorna stämmer mönstret perfekt. Det enda som inte blev helt hundra är axelsömmarna. Där stämmer inte mönstret, men det stör mig inte så det ignorerar jag.



Som sagt är garnet Drops Silke-Tweed. Stickorna Symphonie Wood 5 mm och 4,5 mm. Knapparna är Traderafyndade pärlemoknappar och de är så vackra... Jag hade bara tre knappar i den här storleken, så det var inte svårt att välja knappar den här gången.



Sådärja! Nu får jag äntligen sätta igång med Tantkoftas uppifrånochnerkofta! Och kanske, kanske man skulle börja med en spetssjal till...?

Bara inte glömma sonens randiga bambukofta. Suck.

10 kommentarer:

Annas garndrömmar sa...

Du får absolut säga både nöjd och stolt - även med lite större bokstäver ;)
Och det har du all anledning att vara, för koftan är jättefin!

Mia stickar sa...

Jättetjusig, så sommarfin!

Janette Millbom sa...

sommarvit och fin, och bladen såg perfekta ut, men den andra koftan är nog min favorit ändå ;-)

Marie sa...

Jättefin, väldigt fint spetsmönster.

SF sa...

Jättefin

Garntrollet sa...

Åh, vad fin! Ser verkligen sommarfin ut! Och du passar jättebra i den.

Helena sa...

Den blev jättesnygg!
Kram mamma

fale artut sa...

Finfin kofta!
Gillar du Symphonie Wood? Jag har några strumpstickor som är beroendeframkallande.....

Dödergök sa...

Åh fiiin! Väldigt sommrig och lyxig och lite damig på ett bra sätt.

MADE BY K sa...

Din nya kofta är jättefin...