2009-04-04

Nutkin och nya projekt

Tidigt i morse (alldeles för tidigt för min smak...) blev sockklubbens marssockor Nutkin äntligen klara!




Väl färdiga är jag faktiskt mycket nöjd. Garnet är som vanligt Qualitas Sock i färgen ill-turkos och jag använde Symphony woods strumpstickor nr 3. Med 3:or istället för 2,5:or sitter de perfekt!

När det gäller mönstret har jag följt det nästan slaviskt. Jag vände varannat diagram och stickade sex rapporter istället för åtta. Det är egentligen det enda som skiljer. Förutom detta så gjorde den nedvikta kanten upptill och använde mönstrets anvisningar för häl och tå (exakt detsamma). Efter att ha fått lite god hjälp av snälla Agneta med SSP och SSSP gick det utmärkt (tack!). Nästa gång jag stickar Nutkin (det kan hända) så kommer jag dock att sticka någon typ av resår i början av skaftet istället, men annars är jag nöjd med mönstret.

Dagen har också innehållit igångsättande av två nya projekt. Det ena, Garter Yoke Cardigan, kommer det bilder på senare. Men jag måste säga att det är vansinnigt skönt att vara igång. Även om mönstret innehåller en del som jag inte begriper, men det får lösa sig under tiden. Det brukar det göra.

Andra nya projektet ska bli en scarf i ett nytt lingarn från Marks och Kattens. Färgen är verkligen hääärligt blå, något som inte framkommer på bilden.



Ska försöka få till en bättre bild när det finns lite ljus. Tanken är i alla fall att scarfen ska få mig att se lite piffigare ut i min trista svarta sommarjacka. Och scarfar kan man väl förresten aldrig få för många av?

2 kommentarer:

Mia stickar sa...

Fina sockar! HAr du stickat i lin förut? Har tittat på ett lingarn i jättefin blåfärg men inte vågat. Får kanske höra mer sen hur det är att sticka i!

Stitchordie sa...

jättefina sockor och jag gillar färgen mycket, jag ska nog försöka mig på dessa också så småningom. gillar din sida för övrigt:)