2009-09-14

Småvarmt

Systerdottern växer och växer. I helgen döptes hon och då passade jag på att leverera lite stickat inför höst och vinter. För att inte spoliera den lilla överraskningen (även om syrran hade bett mig sticka så behövde hon ju inte få veta i förväg hur det såg ut) så har jag ju inte visat något här tidigare.

Först höstkollektionen som är mycket liten. En enda liten bomullsmössa. Den skulle inte vara för flickigt söt och det lyckades jag med tycker jag. Garnet är Marks & Kattens Eco Babybomull och pompombollarna är (nog) i Hjertegarns Blend. Tack igen K!



På bilden ser den inte mycket ut för världen, men på systerdotterns huvud satt den perfekt och den blev precis som jag ville men inte vågade hoppas.

Sen var det vinterkollektionen. Först ut ett par små vantar. Jordgubbsvantar närmare bestämt. Modellen bygger så smått på ett Dropsmönster, men det enda som är sig likt är egentligen antalet upplagda maskor.



När jag fick beställningen på vinterplaggen var ett av önskemålen att det skulle vara starka och ganska flickiga färger. Jag plockade ut fyra färger Drops Alpaca, nämligen rött, lime, cerise och turkos. Röd och lime visste jag på en gång att jag ville sticka jordgubbar av, och först ut kom alltså vantarna. Nu ska här egentligen finnas bild på ytterligare ett par vantar. Gladrandiga sådana i cerise, lime och turkos, men på något vis har jag fullständigt glömt att fota dem. Nåja, det är som det är.

Så kom i alla fall jordgubbsmössan. Jag ville inte göra den klassiska varianten, utan gjorde en egen.



Än så länge har inte systerdottern hunnit prova den (leverans först imorgon), men som halvfärdig var den åtminstone väldigt intressant. Fast den smakade visst inte så gott, men det måste ju såklart undersökas!

Jag är glad över att ha lyckats improvisera ihop små plagg som faktiskt funkar och går att använda! Vinterkollektionen är förresten inte klar ännu, utan fler småplagg kommer att dyka upp efterhand. Om någon skulle vara intresserad av närmare beskrivningar så får i höra av er!

8 kommentarer:

helena sa...

Det är jättefina saker du gjort o de satt ju som sagt perfekt på L. Kram

fale artut sa...

Så fullkomligt jättesöta!

Mia stickar sa...

Hon är lycklig din systerdotter som har dig som stickar så fint!

Janette Millbom sa...

Men GAWD vad fina jordgubbsvarmtena blir!!! Vilken fin fin ide!

Pärlmudden sa...

Vilka jättefina saker! har du gjort eget mönster till mössorna, eller var kan man hitta det?
Ha en bra dag!

helena sa...

jordgubbsmössan satt lika bra. Hon är jättesöt i den också! S är mycket nöjd! Kram

Dödergök sa...

Men vad fint! Jag blev helt lycklig när jag såg dina små bäbisplagg, jag vill också känna någon bäbis som jag kan sticka åt.

MADE BY K sa...

Vilket jättefint mönster du komponerat!!