2009-04-01

Mitt första egenspunna garn

Igår fick jag gå till posten och hämta detta härliga:



Ja, inte sländan då, den hade jag ju redan. Den vita ullen är Falklandsull och den brunvita ullen är BFL-humbugull. Jag så gott som kastade mig över den vita och inte så många timmar senare (med avbrott för middag, lek, nattning m m, annars hade det nog gått fortare) hade hälften förvandlats till ett entrådigt GARN(!):



Innan jag gick och lade mig (alltför sent i vanlig ordning) hade all den vita ullen spunnits till entrådigt och nystats upp på två bollar inför tvinningen. Såhär blev slutresultatet:




Jodå, jag vet att det, med lite god vilja och snällhet kan kallas tja, "effektgarn". Men jag är så löjligt glad och stolt och faktiskt, det blev faktiskt liite jämnare mot slutet. Den här lilla härvan tänker jag faktiskt inte spara på, utan planen är att ta med den hem till lilla mamma och lilla pappa i påsk och färga den i deras micro! Äggfärger får det bli. Sedan kommer garnet förmodligen att förvandlas till en halsduk eller krage eller något ditåt.

Tro det eller ej, men jag har också pysslat med andra saker. Jag har till exempel stickat. Nutkin är drygt halvvägs och blev med andra ord inte färdiga i mars. Ledsnade då jag fick repa upp en nästan färdig socka eftersom den blev alldeles för liten och vred sig som skruv. Att spegelvända diagrammet varannan gång och byta till stickor nr 3 gjorde susen! Garnet är Qualitas Socks. Tycker att färgen är som godis, så det får bli mina påskgodissockar.



Slutligen har jag blivit klar med ett par pulsvärmare som jag stickat på beställning. Blev riktigt nöjd med resultatet faktiskt, och de var snabbstickade och bra! Drops alpaca i vanlig ordning och stickor nr 3.



Nu vore det väl skojigt med ett "april april!" Allt det här var bara på skämt! Men så är nu inte fallet. Lurade får ni bli av någon annan än mig! :)

Ha det gott i vårsolen (som vi i alla fall har här)!

4 kommentarer:

fale artut sa...

Det var inget dåligt första försök!
det blir mycket lättare sen, bara öva, öva, öva!
Fina saker har du fått klara också, huvva, du måste vara huskut snabb!

Anonym sa...

Jag ser inga som helst brister i det garn du spunnit med sländan, men å andra sidan så kan jag ju inte påatå att jag begriper mig på detta med garner - med eller utan effekt...
Jag har nu själv startat en blogg där jag i bästa fall kommer visa det jag slöjdar.
Ha de gott dotera mi!

Torsvids-Lasse sa...

Jag försöker med att visa på ngt annat sätt att jag startat en blogg. Är dålig på de här med bloggeri...

Janette Millbom sa...

oj oj oj, inte dåligt för att vara första garn!!! Bra jobbat!

Och den blåa färgen på nutkinarna är underbar!

måste blogga mina clessidra nu..... :-D

/J